Mazda 626 GF (1997-02) Fanın Sürekli Çalışması Sorunu ve Çözümü

ahmoztrk

Katılımcı
Konum
Ankara
#1
Arkadaşlar herkese selamlar.

Başlıkta da belirttiğim gibi aracımda fanın sürekli çalışması ile ilgili bir sorun yaşadım ve bunu gerek kendi imkanlarımla ve gerekse de forum üyelerinden Ali Bey'in telefonda beni yoğun yönlendirmeleri ile çözüme kavuşturduk çok şükür. Şimdi bunu anlatacağım ve böyle bir sorun yaşayan arkadaş olursa belki bir fikir sahibi de olmuş olur.

Sorunu ilk defa şöyle farkettik. Benim aracımda daha önceden de bahsettiğim gibi bir rölanti sorunu vardı ve başka bir forumda bu konuyla ilgili çözüm yolları ararken tanıştığım, kendisi de aynı mesele yüzünden bayağı bir uğraş vermiş ve vermeye devam etmekte, Ali abi ile telefonlaşmaya başladık ve ilk telefonla görüşmemizde bir test yapacaktık bunun için motorun ısınmasını bekledik ve motor ısındıktan sonra tam test edelim derken fan çalışmaya başladı. Ve fanın hiç durmadığı ilk defa o gün farketmiş olduk.

Tabi böyle bir durumda ilk bakmamız gereken şey fan müşürü oldu, çünkü bu müşürü çok kısa bir süre önce değiştirmiştim. Rölantiyi etkileyen bir parça olduğunu ve düzgün çalışması gerektiğini yine Ali abiden öğrendim. Benim arabamın üzerindeki orjinal müşürdü ama ben yan sanayi bir müşür taktım, orjinali serviste çok pahalı bütçe meselesi yani.

Tabi bu yan sanayi müşürü taktıktan sonra bu sorunu fark ettiğimiz için müşürün arızalı ya da tam uyumlu olmadığını falan düşünmeye başladık. Bu arada bir de müşürün elektrik fişinde bir sıkıntı olmuştu, orijinal fiş dip yerlerin koptu bende bunu bulmayacağımı bildiğim için oraya bi şeyler uydurmuştum. BU kablolarla da oynarken zaman zaman fanın durduğu oldu. Bu da bizi ilk başta söylediğim gibi bu kablolarda oluşabilecek bir elektrik hatasına yönlendirdi.

Neyse kabloları filan düzeltiyoruz fakat fan bazen düzgün çalışıyor, bazen de sürekli çalışma sorununu devam ettiriyor. Bu arada orijinal müşür geri taktım denedim, başka yan sanayi müşürler aldım denedim, çıkmacılardan gidip başka orijinal müşürler denedim. En sonunda orijinal müşürü yurt dışından getirtmeyi filan düşünüyorduk.

Bir elektrikçiye gittim elektriğini bir daha göstereyim diye adam baktı etti dediki bu sorunu anlamak için git bana orijinal sağlam müşür getir. Çıkmacılara da o zaman gitmiştim. Servise verecek para olmadığı için mecbur çıkma baktım. Neyse onuda bulmadık ama Bosch marka bir müşürle denedik o da olmadı, adam arabanın üzerinden direk söktü bunu bana verdi ama olmadı geri iade ettim.

Bu arada acaba dedim bunun rolesi mi bozuk? Gittim bir çıkmacıdan fan müşürünün rölesini buldum ve denedim yine olmadı. Kafayı yemek üzereyim. Arabayı sabah ya da motor soğuk iken çalıştırıyorum motor ısındıktan sonra fan devreye giriyor ve sürekli çalışıyor hiç kapanmadan.

Tabi bu arada Ali abi ile de her şeye kafa patlatıyoruz, saatlerce konu üzerine konuşuyoruz. Neyse ben geçen cumartesi günü şöyle bir şey yapmaya karar verdim. Benim ford tamircisi bir arkadaşım var onu aradım ve yanına geleceğimi söyledim. Sorunumu anlattım ve ona şöyle bir şeyde söyledim bizim bu arabaların bazı parçaları Ford'un bazı parçaları ile aynı, bana orijinal bir ford müşürü bul ve onu takalım deneyelim bakalım dedim(benim aracın üzerinden çıkan müşürün seri numarasını yazdığımızda Ford diye çıkıyordu çünkü bunu da Ali abi ile araştırma yaparak teyit ettik), bu denememizde nafile sonuç verdi. Bununla beraber toplamda 5 farklı müşür denemiş olduk ve sonuç nafile.

Elektrikte de sorun yok diye düşünüyoruz, çünkü müşürün fişini çekince iki fanda tepki, veriyor. Geri takınca klima fanı duruyor. Bu ve benzeri şeylerden yorum yaparak elektrikte bir arıza olmadığı kanaatine vardık. müşürde de sorun yok diye düşünüyoruz bu esnada buna yorumumuz ise üşür bozuk olsa ya hiç açmaz ya da motor soğuk bile olsa fanlar sürekli çalışır diye düşünüyoruz. Belli bir sıcaklıkta müşür fanı açıyor çünkü. Neyse arkadaşın dükkanının önünde kara kara düşünürken bir yanda da Ali abi ile tartışırken bir anda bir şey farkettim, motora iyice gaz verdiğim zaman fanlar duruyor, bunu Ali abiye söyler söylemez kafamızda bir ışık çaktı. [size=14pt][/size]

Dedik ki bunun suyu sistemde tam anlamıyla dolaşım yapmıyor. Ali abinin yönlendirmesiyle bunu şöyle test ettik bir arkadaşı çağırdım ve ona belli devirlerde gazı sabitlemesini söyledim. Önce 2000 devirde baktık fanlarda bir hareket yok, 3000 devirde sabitledik fanlarda bir gelişme yok, 4000 devirde sabitledik ve fanlar durdu. Sonunda iyice anlamıştık su tam devir yapmıyordu, gaza basında suyun akışı hızlanıyor ve soğuma gerçekleşiyor ve fan susuyor. (Bu arada şunuda belirteyim arabada su kaçağı olup olmadığını filan daha önceden test ettik su kaçağı ve hava boşluğu yoktu sistemde.)

Buradan hareketle [size=14pt]devirdaim pompasının tam görev yapmadığını düşünmeye başlamıştık.[/size] (Bu olaydan bir kaç gün önce ben Ali abiyi arayıp bu durumun termostadla bir ilgisi var mı diye de sormuştum ve o gün akşam bir tamirciye gidip termostada baktıracaktım ama nasip olmamıştı). Ben o Ford tamircis arkadaşımın yanından ayrıldım ve bir parçacıya gidip devirdaim pompası aldım. Bunu değiştireceğiz ve bakacağız bir değişiklik olacak mı? Parçayı alıp kendi tamircimin yanına gittikten sonra onunlada küçük bir tartışma yaptık bundan mı olur şundan mı derken o bana sen [size=14pt]hani termostadı değiştirecektin ne oldu diye sormasıyla da işi çözüme kavuşturmuş olduk,[/size] elini termostadın devamında olan su borusuna koyduğunda orası çok soğuktu. Yani termostad tam açılmıyor ve sıcak su motorun içinde kalmış oluyordu. Bizim araçlarda termostadın ve müşürün yeri diğer araçlara göre farklı olduğundan, sistemde ısınan su termostaddan çıkıyor radyatöre giriyor ve motor bloğuna(Tamda müşürlerin olduğu yerden) tekrar gidiyor. Müşürlerin oradaki blokta deviri tam gerçekleşmeyen sıcak su benim fanları sürekli açık tutmuş işte.

Termostadı değiştirdik ve ben arabayı yeni almış gibi sevinmeye başladım. iş çözülmüştü ve biz Ali abi ile büyük bir şükür çekmiştik. Arabanın fanlarının çalışmaması beni mutlu etmişti. :) Şimdi elimde sadece fazladan bir devirdaim pompası vardı onu da yine ustamın ve Ali abini tavsiyeleri ile iade etmedim. Nasıl olsa triger değişiminde değişecek diyerek.

Bütün bunları neden uzattım, bundan dolayı sizden özür dilerim belki şunu diyebilirdim "fan sorunu vardı termostadı değiştirdik çözüldü" ve konuyu çok kısa anlatmış olabilirdim. Ama insanın başını ağrıtan büyük sorunların küçük sebepleri olabileceğine dair bir hikaye olsun diye anlattım işte. Bana senin beyin yanmış diyen bile oldu :)
 
Moderatörün son düzenlenenleri:

ezmocesteri

Kıdemli Üye
Yönetici
Global Moderatör
Konum
Ankara
Araç Markası
2013 - Mazda 3 Dizel
Araç Renk ve Tip
Beyaz Sedan İmp.
#2
Ne özrü aksine detaylı anlattığın için teşekkürler, herkesin başına gelebilecek bir konu hakkında sayenizde bilgilenmiş olduk, ben ve benim gibi düz düşünen bir çok kişinin aklına müşür gelir termostat da artık aklımızda bulunsun, beyin bedava :D Çok geçmiş olsun diyorum.
 

Domestos

(Veli Azak)
Yönetici
Global Moderatör
Konum
Aydın-Merkez
Araç Markası
Mitsubishi Space Star
Araç Renk ve Tip
Bakır Kırmızı-MPV
#4
Giriş gelişme ve sonuç... Ama hepsi aynı paragrafta olmuş, ellerine emeklerine sağlık harika bir konu ve çözümü olmuş...

Paragraflara bölününce daha iyi durdu... :)
 

ahmoztrk

Katılımcı
Konum
Ankara
#6
Sayın Domestos, başlıktaki ve yazıdaki düzeltmelerinizden dolayı teşekkür ederim. Ben forum işlerinde acemiyim biraz. Alışacağız inşaallah.
 
Konum
İstanbul/Ümraniye
Araç Markası
Peugeot 106 - 1994
Araç Renk ve Tip
Beyaz - 3 kapı
#9
Aynı sorun bende de olmuştu ama su da eksiltiyordu. bu sebepten radyatör kapağından şüphelendim ve değiştim su eksilmesi durdu. Adem Ustaya bakım için gittiğimde radyatörün az ısındığığını tespit etti ve termostatı değiştirdi sorun hiç kalmadı. Benim fan sürekli acık kalmıyordu ama yine de biraz erken acıyordu. Demekki termostat az bişey acıyordu.
 

ahmoztrk

Katılımcı
Konum
Ankara
#10
Aynı sorun bende de olmuştu ama su da eksiltiyordu. bu sebepten radyatör kapağından şüphelendim ve değiştim su eksilmesi durdu. Adem Ustaya bakım için gittiğimde radyatörün az ısındığığını tespit etti ve termostatı değiştirdi sorun hiç kalmadı. Benim fan sürekli acık kalmıyordu ama yine de biraz erken acıyordu. Demekki termostat az bişey acıyordu.
Bizi en çok yanıltan da oydu zaten, yarım ya da az açması.
 
Konum
İstanbul/Ümraniye
Araç Markası
Peugeot 106 - 1994
Araç Renk ve Tip
Beyaz - 3 kapı
#11
Bizi en çok yanıltan da oydu zaten, yarım ya da az açması.
Aynen hararette yapmıyor :) ne iş diyo insan. bu tarz bir sorunda fan acınca sıcacık üflemiyorsa su zayıf geliyor demek oluyor direk termostata sonra radyatörün tıkanık olup olmadığına en son olarak ta devirdaime bakılması en uygunu bence.
 
#12
Geçmiş olsun kardeşim. O kadar çok adım geçmiş ki bu kadar emek harcamadım diye düşünüyorum, yinede çok teşekkür ederim.
Önemli olan konunun çözümüydü, o da çözüldü....
 

ezmocesteri

Kıdemli Üye
Yönetici
Global Moderatör
Konum
Ankara
Araç Markası
2013 - Mazda 3 Dizel
Araç Renk ve Tip
Beyaz Sedan İmp.
#15
Onno ustama tekrar sorar mısın kronik olduğunu hangi donelere dayanarak belirtmiş.
 

Adem Usta

Mazda Ekinci Özel Servis
Konum
İstanbul
#17
fanın direk çalışan bir araba duymadım öyle bişeyde yoktur heyer fan direk çalıyor ise yag sogutamıyor suda basınc fazla harareti azaltmaya çalışıyor yag muşur arızalı termostat radyatör tıkalı conta yanıklıgı mutlaka bir sorun vardır yoksa direk çalışmaz hele mazdada bu hiçte kronik bir sorun degil ahmet abim kafanız karışmasın ayrıca sorunu ufak bir şey den bulmanız termostat gibi az maliyet ile sorunu çözmüş olmanıza en az sizin kadar sevindim tekrar geçmiş olsun :)
 

Domestos

(Veli Azak)
Yönetici
Global Moderatör
Konum
Aydın-Merkez
Araç Markası
Mitsubishi Space Star
Araç Renk ve Tip
Bakır Kırmızı-MPV
#18
Zamanında bana kafa yediren bu sorun için onno ustadan bile yardım dilemiştim :)

http://www.otohaber.com.tr/OkurMektuplari/Onno_Usta/2014/11/18/mazda-626nin-fani-neden-surekli-calisiyor

Adam cevap yazmış ama bana uymadı ben kendi cevabımı [member=41]aliparlar1983[/member] ile buldum çok şükür. Fakat bu onno usta kronik sorun filan demiş onu aklım almadı. :)
Kronik olsaydı 3 seneden fazladır bu işlerin içindeyim, illaki duyardım...
 

ahmoztrk

Katılımcı
Konum
Ankara
#19
fanın direk çalışan bir araba duymadım öyle bişeyde yoktur heyer fan direk çalıyor ise yag sogutamıyor suda basınc fazla harareti azaltmaya çalışıyor yag muşur arızalı termostat radyatör tıkalı conta yanıklıgı mutlaka bir sorun vardır yoksa direk çalışmaz hele mazdada bu hiçte kronik bir sorun degil ahmet abim kafanız karışmasın ayrıca sorunu ufak bir şey den bulmanız termostat gibi az maliyet ile sorunu çözmüş olmanıza en az sizin kadar sevindim tekrar geçmiş olsun :)
Çok teşekkür ederim [member=66]Adem Usta[/member] m. Yani baya bir mesai harcadık. Bir kaç tane müşür masrafımız oldu filan ama sonunda 30tl japon malı termostad ile işi çözdük. Fan sustuğunda yaşadığım sevinci anlatamam, [member=41]aliparlar1983[/member] abi iyi bilir :) Ama kronik olayı bana inandırıcı gelmedi.
 
#20
fanın direk çalışan bir araba duymadım öyle bişeyde yoktur heyer fan direk çalıyor ise yag sogutamıyor suda basınc fazla harareti azaltmaya çalışıyor yag muşur arızalı termostat radyatör tıkalı conta yanıklıgı mutlaka bir sorun vardır yoksa direk çalışmaz hele mazdada bu hiçte kronik bir sorun degil ahmet abim kafanız karışmasın ayrıca sorunu ufak bir şey den bulmanız termostat gibi az maliyet ile sorunu çözmüş olmanıza en az sizin kadar sevindim tekrar geçmiş olsun :)
Biz de sayende hep seviniyoruz [member=66]Adem Usta[/member] 'm..
Müşterisiyle dost olan, hiç tanımadığı yada tanımayacağı insanlara emek harcayan kaç kişi var ki...
Bakın bi olay anlatayım size..
Ustanın biriyle geçen sene basit bir işlem yapıyorduk, forumdan bahsettim. Adam güzelce dinledi vs.. sonunda dediki bana ''şu, internette ustaya sor diye birşey varmış bende yapmak istiyorum dedi.. oradan az da olsa para kazanırız dedi.. İçimden kıs kıs güldüm. >Dedim usta onlar ücretli değil.. Sonrasında adam ücretli değilse ne işim olur dercesine kapattık konuyu.. yine de günahını almayayım..